Vereniging
Bekijk kaart
Logo Plus Beaux Villages de Wallonie

De vereniging Plus Beaux Villages de Wallonie

De vereniging "De Mooiste Dorpen van Wallonië" streeft sinds haar oprichting naar de herwaardering van het architectonisch en natuurlijke erfgoed. Dankzij de rijke en gediversifieerde traditionele architectuur met een sterke territoriale identiteit zijn onze karaktervolle dorpen toegangspoorten voor de ontdekking van het culturele en natuurlijke erfgoed van Wallonië. Met verschillende initiatieven en activiteiten dragen onze mooie dorpen bij aan de ontwikkeling van een verantwoord en plaatselijk toerisme.

De vereniging

De Mooiste Dorpen van Wallonië vertelt een verhaal van passie, met een hart voor zijn historische erfgoed en natuurlijke omgeving. Sinds haar oprichting in 1994 staat de vereniging synoniem voor kwaliteit, gezelligheid en samen delen, en beheert zij nu een netwerk van 32 dorpen die het label dragen.

In samenwerking met de inwoners, de gemeente en de plaatselijke verenigingen bevordert zij activiteiten en projecten die even divers als vernieuwend zijn. Of het nu om eenmalige evenementen gaat of om initiatieven op lange termijn, ze hebben allemaal één ding gemeen dat aan al deze sfeervolle plaatsen een uniek karakter verleent: een bijzonder en authentiek landelijk erfgoed.

Dit goed bewaard verleden herbergt in elk dorp evenveel rijkdommen: vanzelfsprekend behoren hiertoe de gebouwen, het landschap, maar ook de tradities en de plaatselijke specialiteiten als het hart en de trots van de dorpelingen.

De Mooiste Dorpen van Wallonië laat je Wallonië op een intiemere, subtielere manier ontdekken.

Organisatie en werking

De VZW De Mooiste Dorpen van Wallonië, die erkend is als vereniging met een regionale toeristische roeping en als Huis van Stedenbouw wat betreft de bewustmaking van ruimtelijke ordening, voert haar projecten uit op basis van een zeer nauwkeurige organisatie en werking:

• Een Raad van Bestuur met 28 vertegenwoordigers uit onze mooie dorpen.
  • Een Beheersteam belast met de uitvoering van de projecten van de afdelingen “Toerisme” en “Huis van Stedenbouw”, dat bestaat uit 4 personen, waaronder een coördinator – projectleider, een manager voor de toeristische projecten, een adviserend architect – projectleider en een administratief en boekhoudkundig medewerker.
  • Een “Commissie voor Kwaliteit”, bestaande uit vrijwillige experts op het gebied van architectuur en stedenbouw, die onze vereniging adviseert bij de analyse van de aanvragen voor het label en bij de gezondheidscontroles van de dorpen in het netwerk.
  • Een “Bureau voor Toeristische Strategie”, waarin vrijwillige experts op het gebied van toerisme zijn vertegenwoordigd, die onze vereniging adviseert over haar potentieel voor toeristische ontwikkeling en bij de analyse van de aanvragen voor het label en de gezondheidscontroles van de dorpen in het netwerk.

Samenstelling van het team “De Mooiste Dorpen van Wallonië “:

• Alain COLLIN, Voorzitter van de vereniging
  • Aurélie DUCROZE, coördinator van de vzw, raadgevend architect en projectleider van het PWDR
  • Ghislaine KERKHOFS, Administratief en boekhoudkundig medewerker
  • Pierre-Henri ROLAND, projectverantwoordelijke CGT toerisme en communicatie
  • Christine VINTENS, Projectverantwoordelijke CGT Toerisme
  • Françoise WAUTHIER, Medewerker territoriale ontwikkeling, raadgevend architect
  • Voormalig medewerker(s): Mark ROSSIGNOL

Sinds de oprichting is het project onder leiding van de vereniging “De Mooiste Dorpen van Wallonië” gericht op de opwaardering van het architectonisch en natuurlijk erfgoed en maakt het deel uit van de ontwikkeling van verantwoord toerisme.

Dankzij hun rijke en gediversifieerde traditionele architectuur met een sterke territoriale identiteit zijn onze karaktervolle dorpen ware toegangspoorten voor de ontdekking van het culturele en natuurlijke erfgoed van Wallonië. Via allerlei initiatieven en activiteiten dragen onze mooie dorpen bij tot de ontwikkeling van duurzaam en plaatselijk toerisme, dat niet alleen onze geschiedenis, cultuur en streekproducten onder de aandacht brengt, maar ook werkgelegenheid creëert.

Onze doelstellingen ::

• Een netwerk creëren van de “Mooiste Dorpen”, dit toegankelijk maken en in de kijker plaatsen via initiatieven voor de promotie en de ontwikkeling van het Waalse plattelandstoerisme, in het kader van een meer globaal proces voor duurzaam en lokaal toerisme.
  • Een beleid van duurzame ontwikkeling uitwerken dat steunt op de waardering en de bescherming van het architectonisch en landschappelijk erfgoed van de dorpen binnen het netwerk, alsook op de promotie van lokale specialiteiten (streekproducten, plaatselijke ambachten, dorpsgeschiedenis, enz.).
  • Het publiek meer bewust maken van de architecturale, culturele en natuurlijke toeristische rijkdommen van Wallonië dankzij producten en activiteiten (wandelingen, evenementen, audiogidsen, enz.).
  • De deelnemende dorpen en hun gemeente aanmoedigen om een onthaalbeleid te ontwikkelen dat het comfort van de bewoners en de bezoekers met elkaar verzoent (bijvoorbeeld: parkeergelegenheid creëren, gezellige ruimtes inrichten, informatieborden plaatsen, enz.). Zo verwerven de “Mooiste Dorpen” een meerwaarde dat essentieel is voor hun imago en hun ontwikkeling.

De mooiste dorpen van Wallonië, dat is authenticiteit dichtbij!

De vereniging telt nu 32 karaktervolle dorpen, geselecteerd en gelabeld voor hun bijzonder landbouw- en landschapserfgoed. Elk dorp is op zijn eigen manier uniek: de kasseien van een vesting, de smalle straatjes, de kastelen, kasteelhoeves en kapelletjes, waarvan zelfs de kleinste hoekjes bewaard zijn gebleven, gekoesterd door de inwoners om de eeuwenlange geschiedenis intact te houden die je kunt aflezen uit de stenen en natuur.

Bekijk onze mooie dorpen op de kaart.

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte